The Danish Girl / Το Κορίτσι Από Τη Δανία

Ίσως να είναι από τις καταλληλότερες στιγμές να ειπωθεί αυτή η ιστορία. Όσο μέινστριμ κι αν έχει καταστεί η τρανσέξουαλ κοινότητα, εξακολουθεί να βρίσκεται ακόμα στο περιθώριο και να επικρατεί μια πολύ διαφορετική αντίληψη κι αδυναμία από πολλούς ανθρώπους να κατανοήσουν την κατάσταση. Χρειάζεται να περάσουν πολλά χρόνια ακόμα, ώστε να ξεπεραστεί η άγνοια και το μίσος για τους ανθρώπους αυτούς. Τούτου λεχθέντος, φανταστείτε για μια στιγμή πόσο άσχημο αντίκτυπο είχαν οι ενέργειες του πρώτου διαφυλικού ατόμου που επέλεξε να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση αλλαγής φύλου, λόγω άγνοιας και του μεσαιωνικού καθωσπρεπισμού. Γι’αυτό, θα πρέπει να πάμε πίσω στο 1920 για να δούμε την ιστορία του ζωγράφου τοπίων Einar Wegener που έγινε κατά λάθος μοντέλο της γυναίκας του Gerda ως Lili Elbe. Ακριβώς αυτό κάνει ο Tom Hooper με την τελευταία του ταινία, The Danish Girl.

O Einar (που ενσαρκώνεται από τον βραβευμένο με Όσκαρ για τη θεωρία των πάντων, Eddie Redmayne) αδυνατεί να βρει τις κατάλληλες λέξεις που βασανίζουν το μυαλό του και να τις εξωτερικεύσει, ζώντας μία ταλανισμένη και μπερδεμένη ζωή. Αν αποκρυπτογραφήσουμε την ταινία, ο Einar είχε κυριαρχήσει στην τέχνη καταστολής συναισθημάτων, εγκλωβισμένος στο ίδιο του το σώμα. Ήταν παντρεμένος με μία συνάδελφο ζωγράφο, τη Γκέρντα (Alicia Vikander, Ex-machina) κι ήταν φαινομενικά κι οι δύο πολύ ευτυχισμένοι. Ώσπου, μια μέρα, σε μία προσπάθεια να βοηθήσει την ίδια σε ένα πορτραίτο ποζάρει με μεταξωτές κάλτσες και τακούνια κι έτσι αναγεννάται η ύπαρξή της, ως Lily Elbe.

einargerda3-xlarge

Ενώ το σενάριο της Lucinda Coxon αφήνει πολλά στη φαντασία και δεν μας διαφωτίζει ιδιαίτερα για το πώς ο Einar άρχισε να αισθάνεται κατά αυτόν τον τρόπο, (εκτός από το να επισημάνει ότι κάποτε υπήρξε ένα περιστατικό με έναν νεαρό που τον σημάδεψε) μας χαρίζει απλόχερα τη μοναδική στιγμή της ψυχικής του απογύμνωσης, από όταν ο ίδιος άφησε τη Lily ελεύθερη να πάρει σάρκα και οστά. Χάρη σε μία άλλη πραγματικά αποσβολωτική και εκ βαθέων ερμηνευτική απόδοση του Redmayne, είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε καλύτερα τις διακυμάνσεις του χαρακτήρα του, καθώς επίσης και την εσωτερική του πάλη, μέχρι ο ίδιος να συμβιβαστεί και να αποδεχτεί το γεγονός ότι η Lily είναι ο πραγματικός της εαυτός. Αυτό το μαγευτικό ταξίδι γίνεται περισσότερο για να αποτυπωθεί η μοναδική σχέση που έχει με τη σύζυγό του, αρχικά ως γυναίκα του κι έπειτα ως φίλη της. Η ερμηνεία της Vikander σου κόβει την ανάσα, με τον αλτρουϊσμό της και το μεγαλείο της ψυχής της, ως Γκέρντα. Αρχικά, η παθητικότητά της βλέποντας τον άνθρωπό της να υποφέρει και να παλεύει μεταξύ δύο φύλων, δύο διαφορετικών προσωπικοτήτων κι έπειτα η σκληρή μάχη που δίνει παρακολουθώντας τον γάμο της να πεθαίνει, ώστε να αφήσει τον άντρα της να ζήσει. Ένα συνονθύλευμα συναισθημάτων για αυτό το ιδιαίτερο ζευγάρι, καθώς παρακολουθούμε τη μεταμόρφωση του Einar και την υποστηρικτική στάση της Γκέρντα αγκαλιάζοντας τον άνθρωπό της, χωρίς να αποζητά κανένα αντάλλαγμα.

Εκτός των δυνατών ερμηνειών, η ταινία συνολικά είναι ολίγον τι ανάλαφρη μπροστά σε μία τόσο δυνατή ιστορία, η οποία δυστυχώς παραμένει ανεκμετάλλευτη. Η σκηνοθεσία του Hooper στέκεται αδύναμη κι άβολη μπροστά στο μεγαλείο της ιστορίας. Παρόλα αυτά, οι διάλογοι είναι γρήγοροι, ωμοί και ταυτοχρόνως ποιητικοί. Τα συναισθήματα κατακλύζουν την οθόνη ρεαλιστικά, κάνοντας την ταινία μία απολαυστική εμπειρία, ακόμα κι αν μερικές φορές φαντάζει σαν να αντιμετωπίζει την κατάσταση επιδερμικά. Σχεδόν 100 χρόνια αργότερα φαίνεται πως έχουμε πολλά ακόμα να μάθουμε σχετικά με το σημαντικό ζήτημα της διαφυλικότητας και της διεμφυλικότητας ώστε να μπορέσει πραγματικά να συλλάβει ο νους μας, όλα τα επίπεδα της πολυπλοκότητας. Χρειάζεται στην μετάβασή μας ως πολιτισμένοι να καταλάβουμε πως τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι οικουμενικά, χωρίς κατηγοριοποιήσεις. Όπως είχε πει ο Πασκάλ Μπρυκνέρ στο δοκίμιo Η Αέναη Ευφορία, «O παράδεισος είναι εδώ που βρίσκομαι» έτσι κι εμείς δεν πρέπει να είμαστε πολέμιοι αυτών που αναζητούν τον δικό τους “Παράδεισο”, αλλά να είμαστε εκεί στο πλευρό τους έτοιμοι να τους βοηθήσουμε και να τους κατανοήσουμε.

2015-12-29-1451404098-7547215-thedanishgirl

Διάρκεια: 119’
Πρωταγωνιστούν
Έντι Ρέντμεϊν, Αλίσια Βικάντερ.
Σκηνοθεσία
Τομ Χούπερ

4 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΟΣΚΑΡ
Μεταξύ αυτών
Α’ ΑΝΔΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ-ΕΝΤΙ ΡΕΝΤΜΕΪΝ
Β’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ-ΑΛΙΣΙΑ ΒΙΚΑΝΤΕΡ

It doesn’t matter what I wear. It’s what I dream.

Comments

comments

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.